anställa personal kostnader

Anställa personal – så mycket kostar det att anställa

Dags att ta steget och anställa din första personal? Att ta steget till att börja anställa personal i ditt företag är en viktig del i utvecklingen av företaget och många gånger en nödvändighet för att kunna utvecklas. När man har bestämt sig för att se sig om efter potentiella personer kan det vara bra att sitta ner och räkna på kostnaderna med att anställa. 

Det är flera kostnader som tillkommer över den lön man ska betala ut och genom att gå över kostnader noggrant innan kan du se vilken lön som är rimlig. Låt oss gå igenom de olika kostnaderna du behöver hålla koll på när du räknar ut den totala kostnaden för en anställd.

Så mycket kostar det att anställa personal

När man ska räkna på kostnaden för att anställa en person tänker man självklart på lönen den anställda ska få. Men det många som kanske inte driver företag eller har nyss startat inte tänker på är de kostnader som tillkommer på lönen. De är semesterlön, försäkringar, arbetsgivaravgifter, särskild löneskatt och övriga kostnader som tillkommer när man anställer. Låt oss gå igenom dem var för sig och sen göra en beräkning på hur det kan se ut och vad den totala kostnaden blir. 

Lön

Ens lön beror på många olika faktorer. Det kan bero på den bransch man är verksam i, hur lång erfarenhet man har, vilka arbetsuppgifter man ska ansvara för etc. listan fortsätter. Lönen kan vara månadsbaserad eller timbaserad (timlön). Lönen som man får ut före skatt, så kallad bruttolön, används för att beräkna både semesterlönen och de sociala avgifterna för den anställda. 

Semesterlön

Om man inte tillhör ett kollektivavtal räknar man ut semesterlönen för den anställda genom ta lönen multiplicerat med 12%. Om man har kollektivavtal kan det hända att man använder sig av en annan procentsats än 12% och att summan beräknas annorlunda. Semesterlönen kommer inte beräknas på en lägre procentsats även om man har kollektivavtal. Snarare blir det ofta en högre procentsats med kollektivavtal. 

Avtalsförsäkringar

Kostnaden för avtalsförsäkringar kan variera beroende på en anställdas ålder och avgifter i kollektivavtal. I många fall beräknar man kostnaden genom att ta den totala lönesumman (lön + semesterlön) multiplicerat med 5%. Om företaget inte har något kollektivavtal kan man välja vart men vill teckna avtal för pension och försäkringar. Skulle företaget ingå i kollektivavtal finns det särskilda bestämmelser att följa gällande vart man ska teckna avtal.

Särskild löneskatt

Man betalar även en särskild löneskatt som arbetsgivare för pensionskostnaden som ligger på 24,26%. 

Arbetsgivaravgifter

Arbetsgivaravgifter ska betalas in av arbetsgivaren. Arbetsgivaravgiften kan variera men den vanliga satsen ligger på 31,42%. Avgiften kan variera beroende arbetstagarens ålder. För att räkna ut arbetsgivaravgifter ska man ta den totala lönesumman (lön + semesterlön) multiplicerat med 31,42%. 

Övriga kostnader

När man anställer kan det också tillkomma övriga kostnader såsom friskvårdsbidrag och material för att personen ska kunna utföra arbetet. Se över vilka kostnader som kommer tillkomma för företaget för att ta in en ny person. Det kan vara kläder, skor, dator, redskap, kontorsmaterial beroende på den bransch företaget är verksamt i. 

Andra kostnader gällande förmåner kan också tillkomma. Det kan vara utbildningar och utbildningsmaterial för att den anställda ska kunna utvecklas och lära sig nya färdigheter. Vid sjukdom kan det även tillkomma sjuklön som behöver betalas ut. Sjuklönen kan betalas högst i 14 dagar, därefter kan man ansöka till försäkringskassan för sjukpenning.

Glöm inte att lägga på de övriga kostnaderna i din beräkning!

Exempel på kostnad för en anställd

I exemplet nedan ska vi räkna på att anställa en person med en lön på 35 000 kr/månaden. Försäkringskostnaden vi använder oss av ligger på 5% och särskild löneskatt för den anställda är 24,26% och 4,5% för tjänsteman. Arbetsgivaravgifter betalas helt utan avdrag. 

Lön: 35 000 kr

Semesterlön: 35 000 x 12%= 4 200 kr

Avtalsförsäkringar: (35 000 + 4 200) x 5% = 1 960 kr

Arbetsgivaravgifter: (35 000 + 4 200) x 31,42%= 12 316,64 kr

Särskild löneskatt: ((35 000 + 4 200) x 4,5%) x 24,26% = 427,95 kr

Påslag: 18 904,59 kr

Totalt: 53 904,59 kr

Övriga kostnader i samband med anställning som förmåner eller material kan också tillkomma samt sjuklön vid eventuell sjukdom som är semesterlönegrundande. 

Kostnaden vs. tiden du frigör

Nu när vi har tagit fram exakt hur du ska räkna den totala kostnaden för att anställa en person är det en annan sak du bör ha med i beräkning. Detta är nämligen tiden du frigör med att anställa en person som kan dela arbetsuppgifterna med dig. Att ha en person att dela uppgifterna med kan få dig att spara mycket pengar samt hjälpa företaget ta sig an ännu fler uppgifter så ni kan fortsätta att växa.

Tid är pengar brukar man säga och detta stämmer verkligen. Att ta extern hjälp med administration och att betala ut lönen kan hjälpa dig som känner att det tar mycket tid och administration med en anställd. Det behöver inte vara dyrt och om du redan har extern hjälp med bokföring och bokslut kan du säkert diskutera med dem om att hjälpa dig. 

Jobba tillsammans

Med din första rekrytering kan det vara bra att ha is i magen. Stressa inte. Allt hänger inte på flera års erfarenhet och vilka kvalifikationer personen har. Istället är det viktigt att man anställer en person som man kan jobba tillsammans med. Att fungera bra som ett team är A och O när man börjar ta in personer i företaget. När man väl har börjat anställa och tar in personer i företaget som bidrar till företagets utveckling kommer du tänka varför gjorde jag inte detta tidigare?

Sammanfattning

Har du fler frågor om kostnader kring att anställa eller vill veta mer om vilken hjälp man kan få av redovisningsbyråer med löneutbetalning är du varmt välkommen att kontakta oss. På Simsons Redovisningsbyrå kan du själv lägga upp en skräddarsydd plan med tjänster som du vill ha hjälp med. Hör av dig så kan vi berätta mer!

1 tanke på “Anställa personal – så mycket kostar det att anställa”

Lämna en kommentar